De gidsen zijn meisjes in de leeftijd van 11 tot en met 14 jaar. Zij komen op vrijdagavond bij elkaar. Hoofdzakelijk houden zij zich bezig met de basis vaardigheden van scouting. Maar ja, scouting is zo veelzijdig. Bijvoorbeeld: broodjes bakken boven houtvuur, vlotvaren, keukens bouwen van touw en hout (pionieren), sport en spel, kamperen in een tent, tocht lopen met kaart en kompas, schminken, zwemmen, theater, kaarsen maken… je kunt het zo gek niet bedenken. Verder doen de gidsen mee met de door de groep georganiseerde activiteiten. De groep gidsen is verdeeld in kleine groepjes. Deze heten patrouilles. Het is een groepje van ongeveer vijf gidsen. Een patrouille leert veel van elkaar. Het gaat erom dat je leert samen te werken, bepaalde vaardigheden leert, grenzen verleggen met en zonder de leiding, doorzettingsvermogen, op eigen benen staan en nog veel meer. De gidsen gaan een paar keer per jaar op kamp. Het hoogtepunt is het zomerkamp. Ieder jaar is het weer een verrassing op welke locatie het kampterrein is en welk thema weer om de hoek komt kijken. Het is dan de bedoeling dat je met je eigen patrouille in een tent kampeert, je eigen keuken bouwt en je eigen potje kookt. Ook gaan ze een tocht lopen zonder leiding met kaart en kompas (ook wel hiken genoemd). Of een dropping lopen. Wel spannend hoor! Daarnaast doen de gidsen ieder jaar mee aan de Regionale Scouting Wedstrijden (RSW).

De gidsen komen bij elkaar op vrijdag van 19:00 tot 21:00 uur.